بازنمایی رسانه ای
REPRESENTATION
تفکر لیبرالیستی" واقعیت گویی "
نظریه ریچارد دایر در خصوص بازنمایی رسانه ای
بازنمایی رسانه ای عبارتست از ساختی که رسانه های جمعی از جنبه های مختلف واقعیت، مثل افراد، مکانها، اشیا، اشخاص، هویت های فرهنگی و دیگر مفاهیم مجرب ایجاد می کنند و تجلی بازنمایی ها ممکن است به صورت گفتاری، نوشتاری و یا تصاویر متحرک باشد.
بازنمایی دلالت بر موضوع واقعیت بیرونی می کند.
زبان ابزار بازنمایی واقعیت است.
در ازای یک واقعیت که به آن " دال " گفته می شود، در زبانهای مختلف " مدلول های" بسیاری وجود دارد.
نشانه شناسی
فردینالد دوسوسوز
دال.......... مدلول
نشانه شناسی
رولان بارت
دال.......... مدلول..........اسطوره
عناصر بازنمایی رسانه
بازنمایی رسانه ای دارای ٤ عنصر است
١-زاویه خاص دوربین
٢-برجسته سازی
٣- بهره گیری از واقعیت
٤- استفاده از فرصت های خاص
دو نظریه مطرح در بازنمایی رسانه ای
١- نظریه انعکاسی
دوربین واقعیت را منعکس می کند
٢- نظریه اداری
آنچه دوربین نشان می دهد ارادی نبوده و پنهانی است که پشت تصاویر وجود دارد.مثال: سطل زباله ای می بینیم که اطرافش پر از زباله ریخته شده است( فرصت خاص) می خواهیم از این واقعیت یک بهره گیری کنیم. برای برجسته سازی موضوع با استفاده از زاویه خاص دوربین، واقعیت را به گونه دیگری نشان می دهیم.
چه چیزی منعکس شود؟
چگونه منعکس شود؟
هر گفتمان چه معنایی دارد؟
وانمایی برای پست مدرنیست هاست!