سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

۱۳خرداد

 

امپریالیسم به عنوان یک مفهوم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به معنای توسعه قدرت و تسلط یک کشور بر سایر کشورها و مناطق در اوایل قرن نوزدهم در بریتانیا ظهور کرد. این مفهوم برای توصیف تلاش های بریتانیا بر تسلط بر سرزمین های دیگر به کار گرفته شد. 

امپریالیسم به عنوان یک رویکرد سیاسی به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم در قالب تسلط بر کشورها و مناطق اجرا می شود. در روش مستقیم، یک کشور به صورت مستقیم و با استفاده از نظام نظامی، قدرت خود را بر سایر کشورها برتر می داند. در روش غیر مستقیم یک کشور از طریق تبلیغات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تلاش می کندتا تسلط خود را بر سایر کشورها بدست بیآورد. تاریخچه امپریالیسم در بریتانیا به دوران حکومت ملکه ویکتوریا ( سالهای 1837 تا 1901 ) برمی گردد. در آن دوران بریتانیا به عنوان یک قدرت بزرگ صنعتی تلاش کرد تا تسلط خود را بر سایر کشورها و مناطق جهان به خصوص آفریقا و آسیا گسترش دهد که این تلاش ها با توجه به قدرت نظامی و فناوریهای بریتانیا موفقیت آمیز هم بود. 

ویکی به عنوان یک سایت وب ویژه باز، برای به اشتراک گذاری دانش، اطلاعات و مطالب مختلف در سال 2001 توسط جیمی ویلز ولری سنگر در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی ایجاد شد. این سایت برای نخستین با با نام " ویکی پدیا "در سال 2001 راه اندازی شد و در کمترین زمان ممکن به یکی از بزرگترین و محبوب ترین سایت های وب تبدیل شد. ویکی پدیا به عنوان یک پایگاه دانش آزاد و باز به همت جامعه اینترنتی، اطلاعات و دانش را با توجه به تخصص هر فرد، جمع آوری و به اشتراک بگذارد. 

ویکی پدیا در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین پایگاههای دانش آزاد و باز، شامل بیش از 6 میلیون مقاله در بیش از 300 زبان مختلف است. این سایت به عنوان یک منبع دانش و اطلاعات برای محققان، دانشجویان، معلمان و همه افرا جوامع بسیار مفید و موثق است. 

3 دوره وب عبارتست از:

1-فقط جستجو ( مخاطب فعال )

2-قابلیت تولید محتوا ( ارتباط زنده با مخاطب، غیر منفعل )

3-قابلیت تعامل ( مخاطب فعال )

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۱۳
محمدرضا نصرالله‌زاده

نظرات  (۱)

۰۵ تیر ۰۲ ، ۰۸:۳۶ مریم مسعود

مفهوم امپریالیسم بخوبی تشریح شده است اما با مراجعه دوباره به وبلاگ آقای گودرزی شاید بهتر به دست بیاید کهترکیب امپریالیسم ویکی به چه معناست.

 

مطلبی درباره موزه‌ها و پاسخ به سه پرسش مطرح شده، در وبلاگتان ندیدم.

 

در پناه خدا باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی