سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

۲۰فروردين

حباب فیلتر در حقیقت نوعی انزوای فکری و زمانی رخ می دهد که وب سایت ها یا رسانه های اجتماعی از الگوریتم هایی استفاده کنند که اطلاعات مورد پسند کاربران را به وی ارائه دهند. پلتفرم ها این مفروضات را بر اساس اطلاعات مربوط به فعالیت های کاربر ایجاد می کنند. مانند رفتار رسانه ای کاربران در گذشته، در همان پلتفرم که بر اساس کلیک، سابقه مرور، سابقه حضور و موقعیت مکانی وی بدست آمده است. نتایج جستجو از صفحه گوگل، صفحه جستجوی اینستاگرام یا توئیتر برای هر کاربر مستقل، سه مثال کامل از این پدیده است. 

 

 

 

حباب فیلتر برای اولین بار توسط " الی پاریزر " فعال اینترنت در کتاب " حباب فیلتر، آنچه اینترنت از شما پنهان می کند " در سال 2011 مطرح شد.

شکل گیری حباب فیلتر می تواند، ضمن تشدید تعصبات افراد، امکان دو قطبی سازی اجتماعی را نیز افزایش دهد. کارشناسان معتقدند: نگرانی این جاست که مردم فراموش کنند که گروه دیگری هم وجود دارد و این منجر به سرسختی و مانع از اجماع عمومی در جامعه می شود. برای مثال اگر یک کاربر دائما با محتواهایی چون " رانت "، " گرانی "، " اختلاس "، " اعدام "، " فساد " و ..... مواجه شود، پس از مدتی بطور ناخواسته به یک شهروند ناامید و سیاه بین تبدیل خواهد شد. 

کارشناسان و پژوهشگران بسیاری معتقدند که رسانه های مبتنی بر اینترنت منجر به اثر حباب فیلتر شده اند. به این معنا که الگوریتم های شخصی سازی در فضای اینترنت باعث می شوند تا کاربران صرفآ اطلاعات و محتواهای خاصی را که مورد پسندشان است را مشاهده و در یک فضای اطلاعاتی محدود محصور شوند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۰
محمدرضا نصرالله‌زاده

نظرات  (۱)

به طور مختصر و مفید مفهوم را منتقل کرده‌اید.

خدا قوت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی