سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

۳ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۴اسفند

 

 

سینمای غرب یا همان سینمای هالیوود همواره بدنبال مخاطب جدید و ساختن جریانی خاص در دنیای سینما معروف بوده و هست. در دورانی که چنین بنظر می رسد که فضای مجازی سینما و دست اندرکاران آن را سخت تهدید می کند، طبیعی است که فیلمسازان هالیوودی بدنبال راهکارها و سوژه های جدیدی برای استقبال از گیشه و استقبال مردم علاقمند به سینما باشند و چه سوژه ای بهتر از ارائه فیلم هایی که در آن همجنسگرایی سوژه اصلی آن فیلم هاست و دنیای بیگانه ای را به مردم نشان می دهند که قبول آن برای آنها سخت و غیر قابل باور است. همان سوژه ای که امروز در ظاهر بخش وسیعی از مردم اروپا و آمریکا از آن استقبال کرده و در ظاهر آن را پذیرفته اند. 

سینمای هالیوود طی چند سال اخیر با اهمیت دادن به بحث همجنسگرایی در فیلم های خود مخاطب کنجکاو را به سینما کشانده و این امر را بعنوان امری طبیعی و عادی برای او جا انداخته است و این بار، شاهکار هالیوود به کسب جوایز متعدد اسکار توسط فیلمی بر می گرددکه به بدترین شکل ممکن همجنسگرایی را تبلیغ می کند. آنجا که فیلم " همه چیز، همه جا، به یک باره " که تبلیغ عینی همجنسگرایی می کند و هیچ تکنیک خاصی هم در ساخت آن بکار نرفته است برنده 7 جایزه اسکار می شود تا مشخص شود از این پس سینمای هالیوود قرار است به کدام سمت و سو کشیده شود. فیلم " همه چیز، همه جا، به یک باره " یک فیلم کاملا به تعبیر منتقدین دم دستی  است که این بار توانسته است تمامی جوایز مهم اسکار از قبیل بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن " میشل یئو "، بهترین بازیگر مکمل مرد " کی کوان " بهترین بازیگر مکمل زن " جیمی لی کریتس "، بهترین تدوین و ...... را نیز مال خود کند تا از این پس فیلمسازان بسیاری به سراغ چنین سوژه هایی رفته و فیلم های باصطلاح اسکار پسند بسازند. 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۰۱ ، ۱۹:۰۹
محمدرضا نصرالله‌زاده
۲۳اسفند

 

 

 

*متاسفانه زمان انجام تحقیق سال 92 بوده و تقریبا پس از گذشت 10 سال روایی آن تا حدودی زیر سوال رفته است.

1-رسانه‌های جمعی نقش بسیار موثری در شکل‌گیری ارزش‌های اجتماعی به‌خصوص در امر ورزش دارند. 

2-در ورزش نیز مانند سایر پدیده‌های اجتماعی، هر روز مسائل و پرسش‌های جدیدی شکل می گیرند.

3-بر اساس سند نظام جامع توسعه ورزش کشور، یکی از مولفه‌های پشتیبان توسعه ورزش، توسعه فرهنگی و اخلاق‌مداری در ورزش است.

4-ورزش در تلویزیون مقوله خاصی به نام رویداد رسانه‌ای شده است. رویدادهای جهانی موجب قطع برنامه‌های تلویزیونی روزمره می شوند و این بیانگر اهمیت آنهاست.

5-برنامه‌های ورزشی تلویزیون الگو سازی می‌کنند و قهرمان می‌سازند. تماشاگران برنامه‌های ورزشی به دنبال نوعی الگوبرداری برای پرورش شخصیت خود هستند و با نیازهای شناختی یا عاطفی با ستاره‌های خود همسان‌سازی می‌کنند. 

6-برنامه‌های ورزشی تلویزیون در کنار نقش‌های مثبت و مهمی که برای ورزش دارند، در صورت استفاده نامناسب می‌توانند، تاثیری مخرب و منفی در پی داشته باشند. 

7-شایعات مردم را نسبت به ورزش دلسرد و ناامید می‌کند و در مجموع انتقاد و تعریف و تمجید نابه‌جا و غیرعادلانه مانع توسعه مطلوب ورزش می‌شود. 

8-تبلیغات و تحریکات رسانه‌ای، ترویج رنگ‌شناسی به جای قدرشناسی، عمومی‌سازی، هفت توی زندگی خصوصی بازیکنان و بت ساختن از آنان، یکی از مهمترین عوامل بروز ناآرامی‌ها و آشوب‌های درون و برون ورزشگاهی قلمدادمی شود.

9-رسانه های ورزشی به صورت فزاینده‌ای، رفتارهای غیراخلاقی ورزشکاران را بازتاب می‌دهد و مانند خود حاشیه سازان نسبت به پیآمدهای منفی ناشی از آن بی‌توجه هستند. رسانه‌ها از تصادفات رانندگی در حین مستی ورزشکارانی نظیر جورج بست، کریستیانو رونالدو و غیره گرفته تا حضور آنان در پارتی‌های شبانه خصوصی و بی‌تفاوتی نسبت به ارزش‌های جامعه را که از محافل خصوصی به زمین‌های مسابقه نیز کشیده می‌شود، پوشش می‌دهند.

10-اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای را این گونه تعریف می‌کنند. مجموعه‌ای از هنجارها لازم است دست اندرکاران رسانه به آن پایبند باشند و با رعایت آنها و مقدس شمردن‌شان، فعالیت‌های حرفه‌ای خود را ضابطه‌مند ادامه دهند.

11-بین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی (رادیو، تلویزیون و نشریات) و اشاعه فرهنگ ورزش در سبک زندگی افراد، رابطه معناداری وجود دارد.

12-ورزشکاران جوان‌تر و کسانی که تازه به فعالیت‌های بدنی رو آورده‌‌اند، گرایش بیشتری به برنامه‌‌های ارائه شده از تلویزیون دارند و تعامل بیشتری با آن برقرار می کنند.

13-برنامه‌های آموزشی تلویزیونی، با ترویح تصمیم گیری های اخلاقی، ظرفیت های بسیار خوبی برای برنامه های پیشگیرانه در ورزش، بویژه پیشگیری از دوپینگ فراهم می کنند. 

14-تحصیلات را می توان یکی از ویژگی‌های فردی دانست که در افراد گوناگون سطوح متفاوتی دارد و موجب می شود که هر فرد با توجه به آن سطح، دیدگاه و نگرش متفاوتی نسبت به رسانه ها و نقش آنها در آموزش و ترویج اخلاق ورزشی اتخاذ کند.

15-تلویزیون در اشاعه فرهنگ ورزش و اخلاق ورزشی در میان زنان و دختران بسیار تاثیرگذار بوده است. در حالی که رسانه‌های نوشتاری از قبیل مجلات و نشریات در میان مردان تاثیرگذار بوده اند. 

16-رسانه‌های تصویری در کشورهای در حال توسعه از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار بوده‌اند.  

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۰۱ ، ۲۱:۰۷
محمدرضا نصرالله‌زاده
۱۰اسفند

به نام خدایی که همه جا هست

 



رسانه انعکاس دهنده افکار و نظرات مردم یک جامعه به مسعولان و مدیرانی است که بی واسطه باید مطالبات مردمی را خوانده یا شنیده و در صدد مرتفع کردن انها بردازند.


رسانه زبان گویای جامعه و نشر دهنده اطفاقات تلخ و شیرینی است که در جامعه اتفاق می افتد و باید بر اساس انصاف ، عدل ، بیطرفی ، استقلال کامل و استدلال عمل نماید.

 

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۰۱ ، ۱۴:۳۴
محمدرضا نصرالله‌زاده