سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

سواد رسانه

این وبلاگ جهت درس آموزشی سواد رسانه اســـتاد مریم مسعود ایجاد شده است

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

۲۶ارديبهشت

 

هوش مصنوعی CHAT GPT جدیدترین ابزار OPAN AL به خاطر عملکرد بی نظیرش در انجام کارهای پیچیده متخصصان را تحت تاثیر قرار داده است. چت بات CHAT GPT توسط OPAN AL توسعه یافته، استارتاپی که ایلان ماسک یکی از بنیانگذاران آن است. یک نمونه اولیه از چت بات CHAT GPT دیالوگ محور و مبتنی بر هوش مصنوعی است که می تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند. در جدیدترین نسخه از CHAT GPT حقیقت خانواده ای از هوش مصنوعی با GPT  قابلیت تولید متن به حساب می آید. این چت بات که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توسعه پیدا کرده است، از طریق یک رابط کاربری گفت و گو محور، به سئوالات پاسخ داده و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهد. این ابزار از طریق یک نمونه عظیم از اطلاعات اینترنت آموزش داده شده است. این ابزار با تمرکز روی سادگی در استفاده توسعه پیدا کرده است.  قالب گفت و گو محور این قابلیت را به داده می دهد تا بتواند به سئوالات  CHAT GPT کاربران به دفعات پاسخ دهد. اشتباهات خود را بپذیرد و به چالش بکشد و همچنین درخواست های نامناسب را رد کند. این چت بات را می توان به گونه ای جایگزین گوگل توصیف کرد، چرا که می تواند توضیحات ارائه کند. به سئوالات پیچیده پاسخ دهد و برای مواردی مانند نحوه نوشتن کد و حل مشکلات راه حل ارائه کرده و همچنین پرسش ها را بهینه کند. در حالت کلی کاربردهای هوش مصنوعی به صورت تئوری نامحدود CHAT GPT است. این چت بات کاربردهای متنوعی دارد. علاوه بر اینکه می توان، سئوالات متنوع از آن پرسید، می تواند حتی یک متن را خلاصه کند. همچنین برخی برای نوشتن مقالات علمی از آن استفاده می شود. هر چند ژورنال های معتبر آن را به عنوان نویسنده نمی پذیرند. صفحه CHAT GPT طراحی ساده ای دارد و شامل بخشی برای نتایج و همچنین یک باکس برای نوشتن درخواست کاربران می شود.

اتوپیا آرمانشهری است که با نگاهی خوشبینانه هوش مصنوعی آن را می سازد و دیتو پیا یک ویرانشهر به تمام معناست. با این دو نگاه می توان اینگونه استنباط کرد که هوش مصنوعی می تواند آرمانشهر باشد و یا ویرانشهر!  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۱:۲۶
محمدرضا نصرالله‌زاده
۲۶ارديبهشت

 

هوش مصنوعی، هوشی است که توسط ماشین ها ظهور پیدا می کند، در مقابل هوش طبیعی که توسط جانوران شامل انسانها نمایش می یابد. اما پیش از هر چیز باید این موضوع را دانست که کلمه هوش نشان دهنده امکان استدلال است و اینکه آیا هوش مصنوعی می تواند به توانایی استدلال دست پیدا کند و یا خیر، همین موضوع اختلاف محققان است. 

هوش مصنوعی ......................

1- تحلیل اطلاعات دریافت شده 

2- پردازش اطلاعات 

3-یادگیری و اصلاح رفتار قبلی که توسط یک ماشین یادگیری انجام می شود. ( زیر بنای هوش مصنوعی ماشین یادگیری است )

اکثر تعریف هایی که در زمینه هوش مصنوعی ارائه شده اند بر پایه یکی از 4 باور زیر قرار می گیرند............................

1- سامانه هایی که بطور منطقی فکر می کنند

2- سامانه هایی که بطور منطقی عمل می کنند

3- سامانه هایی که مانند انسان فکر می کنند

4- سامانه هایی که مانند انسان عمل می کنند

شاید بتوان هوش مصنوعی را اینگونه توصیف کرد: هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانه ها را می توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسانها آنها را صحیح تر یا بهتر انجام می دهند. هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می دهد یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته می شود. بیشتر نوشته ها و مقاله های مربوط به هوش مصنوعی آن را دانش شناخت و طراحی عامل های هوشمند تعریف کرده اند. یک عامل هوشمند، ساماندهی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا می برد. هوشمندی مفهومی نسبی دارد و نمی توان محدوده صحیحی را برای ارائه تعریف از آن مشخص نمود. رفتاری که از نظر یک فرد هوشمند به نظر می رسد، ممکن است برای فرد دیگر اینگونه به نظر نرسد. اما در مجموع خصوصیات زیر قابلیت های ضروری برای هوشمندی است. 

1- پاسخ به موقعیت های از قبل تعریف نشده با انعطاف بسیار بالا و بر اساس بانک دانش 

2- معنا دادن به پیام های نادرست یا مبهم

3- درک تمایزها و شباهت ها

4-تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری 

5-توانمندی آموختن و یاد گرفتن 

6- برقراری ارتباط دو طرفه 

کاربردهای هوش مصنوعی .........................

هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی دارد. تعدادی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی شامل استفاده در وسایل نقلیه خودگردان ( نظیر پهبادها و اتومبیل های خودران )، تشخیص های پزشکی، خلق آثار هنری، اثبات قضیه های ریاضی، انجام بازیهای فکری، تعیین هویت تصاویر ( تشخیص چهره ) و صداها، ذخیره انرژی، جستجوگرهای اینترنتی، تهیه قراردادها و پیش بینی آرای قضایی می شوند.

هوش مصنوعی از سال 1950 بر سرزبانها افتاد و از سال 1965 به عنوان یک دانش مطرح شد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۰:۵۳
محمدرضا نصرالله‌زاده
۲۶ارديبهشت

 

هکتیویسم با خود فرد شروع می شود، یا گروهی که یک هدف سیاسی، اقتصادی و ...... را دنبال می کند و یا اینکه دولت ها پشت آن هستند.

تروریسم سایبری

نظیر کاری است که داعش انجام می دهد. 

1- تبلیغات خشونت آمیز 

2- اقدام به قتل 

انواع هکتیویسم ..............................

1- بمباران هکتیویسم

2- مراجعه به سایت و هک اطلاعات ( حمله هکری با نیات سیاسی، اجتماعی و ..... )

تفاوت تهاجم هکری و تهاجم هکتیویسمی...............

هک: عملی است که هدف و نیت فردی پشت آن نهفته است.

هکتیویسم: با مقاصد سیاسی و اقتصادی و کلی کار دارد. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۰:۱۲
محمدرضا نصرالله‌زاده
۲۶ارديبهشت

 

سایبر امید، یعنی من، منی که بدنبال ایجاد سلطه هستم. من برای مردم سرزمین خودم امید و برای مردم سایر کشورها ناامیدی تولید می کنم تا سلطه خود را گسترش دهم!

اصطلاح سایبر نتیک CYBERNETIC...................

معنا و مفهوم امپریالیسم ( سلطه هژمونی ) 

1- مادی: سرزمین ها ( قدرت سخت )

2- معنوی: ذهن ها ( قدرت نرم )

* انواع امپریالیسم...........................................

1- امپریالیسم ارتباطی 

2- امپریالیسم فرهنگی 

3- امپریالیسم خبری 

4- امپریالیسم اطلاعاتی 

5- امپریالیسم رسانه ای 

6- امپریالیسم سایبر 

7- امپریالیسم دیجیتال 

.................................................................

رسانه فرا واقعیت می سازد

نام دیگر انبوه اطلاعات، سرباره های اطلاعاتی است.

شکاف دیجیتال ..............................................

این شکاف وقتی اتفاق می افتد که ما رسانه های مبتنی بر دیجیتال مان تنوع یکسان برای همه نداشته باشند. 

اختلاف طبقات اجتماعی.................................

1-اقتصادی 

2-اجتماعی 

3-فرهنگی 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۰:۰۵
محمدرضا نصرالله‌زاده
۱۹ارديبهشت

 

از زمانی که صنعت چاپ رونق گرفت نشریات نیز در انواع مختلف قدم به جامعه انسانی گذاشتند. رسالت آنها در ابتدا خبر رسانی بود و سپس تحلیل ها و اطلاع رسانی های علمی هم به آنها اضافه شد. در هر حال مطبوعات در مسیر تاریخی خود بی شک نقش آگاهی و فرهنگ سازی داشته اند. اما گونه ای از نشریات هم تحت عنوان نشریات باصطلاح زرد پدید آمدندکه ویژگی های مشترکی از جمله عامه پسندی و تیترهای درشت و جنجالی داشته و دارند. گسترده ترین مخاطبان این نشریات زنان، خاصه زنان جوان هستند. دختران نوجوان گروه دومی هستند که به این نشریات علاقه زیادی دارند، به همین دلیل هم هست که نشریات زرد معمولا درآمد بالایی دارند. 

*چند نمونه از تیترهای استفاده شده در نشریات زرد 

1- به خاطر چند دلار بیشتر 

2- مذاکره ای متفاوت با کاترین اشتون!

3- فیلم بالیوودی در سرزمین هالیوود شگفتی آفرید!

4- پرتغال خونی! 

5- در تبریز برف بارید، در اصفهان بازی نشد!

*ویژگیهای نشریات زرد

1- شلوغ هستند

2-عکس و تیتر زیاد دارند

3-از رپرتاژآگهی در آن استفاده می شود

4-از گرافیک هنری در صفحه اول خود استفاده می کنند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۶:۳۳
محمدرضا نصرالله‌زاده
۱۹ارديبهشت

آ

نها همه جا هستند. حقه های کوچکی که در صفحات خانگی، در اپلیکیش ها، همراه با پاپ آپ های مختلف به شما نمایش داده می شوند. مواردی که نشان از کامل کردن یک عملیات را می دهند. این موارد که الگوهای تاریک خوانده می شوند، تاثیر منفی را روی تجربه کاربری بر جای می گذارند. کاربران وب سایت را سردرگم و خسته می کنند. در نهایت باید تصمیم بگیرید که از چنین الگوهایی دوری کنید. فایده های کمی که از کلیک ها یا تعاملات اشتباهد دریافت می کنید در حقیقت آنقدرها هم برای تان خوب نخواهد بود. در حالیکه الگوهای تاریک از طریق طراحی در دنیای وب ظاهر می شوند اما فضای کافی در ارتباط با آنها شکل نگرفته است. وقتی که شما از وب استفاده می کنید، تک تک حروف قرار گرفته شده در هر صفحه را مطالعه نمی کنید. شما در بدنه برگه کاوش می کنید و بر اساس فرضیات تان معمولا بررسی می کنید. وقتی که شدکتی بخواهد به شما حقه بزند می تواند از این حالت استفاده کند. به این صورت که آنها چیزی را نمایش می دهند که واقعیت آن چیز دیگری است. 

*پیامدهای الگوهای تاریک برای مخاطب 

1-گمراهی عمدی 

2-تبلیغات منفی 

3-تداوم اجباری 

4-رشد از طریق اسپم یا هرزنامه

5-هزینه های مخفی 

6-فواید کوتاه مدت 

7-پایداری رشد بلند مدت

*پیآمدها 

1-فریب مشتری 

2-بی اعتمادی مخاطب 

3-بی اعتباری منبع

4-بازاریابی منفی 

5-آمارهای درستی از مخاطب نمی دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۶:۱۳
محمدرضا نصرالله‌زاده
۱۹ارديبهشت

 

تعیین اینکه چه نوع محتوایی " تله کلیک " محسوب می شود، اندکی دشوار است. از آن جایی که تله کلیک برای فریب دادن کاربران به منظور کلیک روی عنوان یا پیوندهای محتوا و ایجاد ترافیک به کار می رود، از روش های فریب کارانه برای آن استفاده می شود. 

*پیامدهای تله کلیک 

1-تاکتیک بازار یابی منفی

2-گمراهی مخاطب

3-جهت دادن به مخاطب 

4-بی اعتمادی مخاطب 

5-بی اعتباری منبع 

6-اتلاف وقت و انرژی 

7-ضریب دادن پخش اخبار 

محتواهایی که تله کلیک محسوب می شوند مانند موارد ذیل به بازار یابی منفی منتهی می شوند.

1-تیتر گمراه کننده یا فریبکارانه 

2-محتوای بی کیفیت یا بی فایده

3-محتوای غیر مرتبط با عنوان 

4-محتوای تکراری 

محتواهایی که تله کلیک محسوب نمی شوند مانند موارد ذیل به بازار یابی مثبت منتهی می شوند. 

1-مطالب مفید و مرتبط 

2-لیست های تجمعی یا مجموعه ها 

3-مطالب صادقانه و شفاف 

4-مطالب اصل و معتبر 

5-مطالب با کیفیت و ارزشمند

6-مرور چند دقیقه ای 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۵:۵۳
محمدرضا نصرالله‌زاده
۰۱ارديبهشت

 

 

نظریه مارپیچ سکوت، گروهی را توضیح می دهد که احساس می کنند، نظر و عقیده آنها از نظر تعداد در اقلیت قرار دارد. هر چند ممکن است در واقعیت درست نباشد. 

نظریه مارپیچ سکوت در ابتدا توسط خانمی آلمانی به نام الیزابت نوئل نئومان ارائه گردید. او اعتقاد داشتکه رسانه های جمعی می توانند در عقیده افراد اثر زیادی داشته باشند ولی چون تحقیق در این مورد آسان نیست افرادی گفته اند: رسانه های جمعی اثر فوری بر افراد ندارند. به عبارت دیگر می خواست بگوید، بعد از دوره ای که معروف به اعتقاد به اثر محدود رسانه های جمعی است، مجددا می توان به مفهوم اثرهای قوی رسانه های جمعی اعتقاد پیدا کرد. 

مارپیچ سکوت به این معناست که در خصوص یک موضوع مناقشه انگیز، افراد در باره توزیع افکار عمومی حدس هایی می زنند. آنها سعی می کنند دریابند که آیا در اکثریت قرار دارند یا در اقلیت و سپس می کوشندتعیین کنند که آیا تغییر افکار عمومی در جهت موافقت با آنهاست یا خیر؟

 

 

در مجموع رسانه ها به سه طریق می توانند بر مارپیچ سکوت اثر بگذارند.

1-رسانه ها تصورات افراد را راجع به اینکه چه عقایدی مسلط است را شکل می دهند.

2-رسانه ها تصورات مربوط به عقاید رو به افزایش را شکل می دهند.

3-رسانه ها تصوراتی را شکل می دهند، راجع به اینکه شخص چه عقیده ای را می تواند در افکار عمومی ابراز کند، بدون اینکه منزوی شود.

هر چد رسانه ها با توجه به سه ویژگی تراکم، همه جایی بودن و هم صدایی فضای فکری جامعه را در اختیار بگیرند و عقایدی را به عنوان عقاید اکثریت توزیع و منتشر کنند، افراد مخالف و در اقلیت را به خاطر ترس از انزوا وادار به سکوت و کناره گیری می کنند و افکار و عقایدی همسان و مشابه را بر جامعه حاکم می سازند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۴:۴۲
محمدرضا نصرالله‌زاده
۰۱ارديبهشت

..... خانم پورصالحی

ایشان نگاه ویژه ای به موضوع حباب فیلتر داشته و در 16 خط، توضیحات مبسوطی را ارائه داده اند. در ارائه سرکار خانم پورصالحی 2 تصویر اینفو گرافی هم دیده می شود که این موضوع فهم مطلب را برای مخاطب سهل تر می کند.

........................................................................................................................................................

 ..... خانم آذرپرا

خانم آذر پرا از نگاهی دیگر به موضوع حباب فیلتر پرداخته و در 16 خط مطلب خود را به تفسیر شرح داده اند. ایشان نیز مطلب خود با استفاده از یک تصویر اینفوگرافی جمع کرده اند.

.............................................................................................................................................................

..... خانم سجده

ایشان در ارائه خود به دو سوال اساسی در خصوص حباب فیلتر پاسخ داده اند. حباب فیلتر چیست؟ و چگونه حباب های فیلتر شما را ایزوله می کند؟ سئوالاتی که در تصویر اینفو گرافی ایشان نیز درج و در مطلب 9 خطی خانم سجده ارائه شده است.

.............................................................................................................................................................

..... خانم اصلانی 

خانم اصلانی در پنج خط  تمامی موارد ذکر شده در ارائه کلاسی را شرح داده اند. مواردی که بازگو کننده مفاهیم حباب فیلتر بوده و کافی بنظر می آیند. البته ایشان در مطلب خود از تصویری استفاده نکرده اند.

...........................................................................................................................................................

..... خانم صادقیان 

ایشان در دو خط برداشت خود، از مطلب حباب فیلتر را بدون استفاده از تصویر توضیح داده اند. 

...........................................................................................................................................................

..... خانم نوری

متاسفانه در وبلاگ ایشان مطلبی تحت عنوان حباب فیلتر دیده نشد.

.............................................................................................................................................................

..... آقای گودرزی

متاسفانه در وبلاگ ایشان مطلبی تحت عنوان حباب فیلتر دیده نشد.

..........................................................................................................................................................

..... آقای ملازینل

متاسفانه در وبلاگ ایشان مطلبی تحت عنوان حباب فیلتر دیده نشد.

............................................................................................................................................................

..... آقای داودبیگی

متاسفانه در وبلاگ ایشان مطلبی تحت عنوان حباب فیلتر دیده نشد.

...........................................................................................................................................................

..... آقای شیرودی

متاسفانه در وبلاگ ایشان مطلبی تحت عنوان حباب فیلتر دیده نشد.

...........................................................................................................................................................

...... آقای صادقی 

آقای صادقی در مطلبی که به تحریر درآورده، در هشت خط تعریف جامعی در خصوص موضوع حباب فیلتر داشته اند، مطلبی که آن را با استفاده از یک تصویر اینفوگرافی در ابتدای به پایان رسانده اند.

..........................................................................................................................................................

..... آقای یادگاری

ایشان در مطلب دو خطی خود، در خصوص آسیب زا بودن موضوع حباب فیلتر توضیحاتی را ارائه داده و از تصویری هم در ارائه خود استفاده نکرده اند. 

.........................................................................................................................................................

..... آقای اکبری‌نسب 

آقای اکبری نسب با استفاده از دو تصویر اینفوگرافی در ابتدا و انتهای مطلب، توضیحات خوبی را در خصوص موضوع حباب فیلتر ارائه داده اند، مطالبی که در سر کلاس هم به آنها اشاره شده بود. 

.......................................................................................................................................................... 

 

 

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۴:۰۷
محمدرضا نصرالله‌زاده